خرید سی دی بازی کامپیوتر چرا تولیدگران اقتصادی شخصیت منفی سریال‌ها هستند؟

رئیس اتاق بازرگانی از قرار دادن کارخانه‌دارها، برج‌سازان و تولیدگران اقتصادی در نقش‌های منفی سریال‌های تلویزیونی انتقاد و این امر را مخالف نگاه اقتصادی اسلام معرفی کرد.به گزارش خبرنگار مهر، هم‌اندیشی تبیین راهبردها و برنامه‌های معاونت صدا در سال 91 با محوریت عنوان سال با حضور محمدحسین صوفی معاون صدا، مهدی غضنفری وزیر معدن، صنعت و تجارت، محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی ایران در استودیو شماره 1 ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.نهاوندیان در بخشی از این مراسم گفت: سال گذشته شبکه‌های رادیویی توانستند مخاطب خود را از 26 به 29 درصد افزایش دهند. اگر می‌شود در یک سال با افزایش جذابیت برنامه‌ها این کار را کرد در سال تولید ملی نیز می‌توان به موفقیت‌های بیشتری رسید. یک پیام جدی در موضوع سال که نباید بر مدیران فرهنگی کشور پوشیده بماند این است که بالاترین مقام کشور برای چهارمین سال متوالی موضوع اقتصادی را در صدر موضوعات کشور قرار داده و این یعنی هیچ موضوع دیگری نباید در سطح اقشار عمومی و جهت گیری ملی مهم‌تر فرض شود.وی افزود: رادیو و تلویزیون ما باید مقصود نهفته در این کلام را بگیرند و به تکرار این لفظ بسنده نکنند. چرا که وقتی پیامی به ما داده می‌شود هر کدام باید وظیفه خودمان را پیدا کنیم و مهمترین اثری که نامگذاری امسال می‌تواند داشته باشد بیش از تاثیر بر واقعیت اقتصاد بیشتر باید در فرهنگ اقتصادی موثر باشد که میدان آن به دست رادیو و تلویزیون است.رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: ما در ساختار برنامه‌های اقتصادی صداوسیما اشکالات جدی آگاهانه و ناآگاهانه‌ای داریم برای مثال در سریال‌های تلویزیونی داخلی شخصیت‌های منفی سریال‌ها از نظر اقتصادی کسانی هستند که کارخانه‌دار یا برج‌ساز بوده و شخصیت مثبت در اکثر مواقع در وضعیت بدی به سر می‌برد و حتماً باید به صندوق قرض‌الحسنه مراجعه کند. در واقع خوب‌ها صدقه بگیرند و بدها متمکن و ظالم!وی با طرح این سوال که آیا این تصویر همان فرهنگی است که ما باید ارایه کنیم؟! اظهار کرد: نمایش اینکه اگر می‌خواهیم وضع مالی خوبی داشته باشیم تنها راهکارش فریب و دروغگویی و ظلم است و اگر انتخاب کردیم خوب و باتقوا و اخلاقی باشیم باید سر و کارش با صندوق قرض‌الحسنه و زندگی فلاکت بار باشد درست نیست. ما هنوز در میان خودمان نسبت به آموزه‌های صحیح فرهنگ اقتصادی مسئله داریم و هنوز بین نگاه برکت‌زا و رشدیاب مبتنی‌بر توجه اخلاقی به مفاهیم اساسی در اقتصاد اسلامی و فساد اخلاقی در کار فرقی قائل نشده‌ایم و استثنا را به قاعده تبدیل کرده‌ایم. متاسفانه بزرگترین بدآموزی نسبت به نگاه اقتصادی اسلام را ریشه‌ای کرده‌ایم که باید روی آن کار شود.نهاوندیان با اشاره به این که اکثر سریال‌ها محصول گروه اقتصادی شبکه‌ها نیست، اظهار کرد: ما با برنامه‌سازان، نویسندگان تلویزیون و حتی فعالان عرصه کودک و نوجوان جلسه گذاشته‌ایم تا به صورت جدی درباره این امور در صدا و سیما کاری شود چرا که همواره حرف‌های غیرمستقیم موثرتر از حرف‌هایی است که به صراحت زده می‌شوند.وی ادامه داد: 80 سال است بدبینی نسبت به مالکیت در فرهنگ ما ریشه دوانده و این ناشی از انحرافی است که با نگاه مارکسیستی همراه شد و این قسمتش به ما رسید. برنامه‌سازان ما نباید به محض اینکه با مساله اقتصادی مواجه می‌شوند به فکر تضادها بیافتند و سعی کنند این را نشان دهند که اگر سرمایه‌داری سودی به دست می‌آورد از جیب کارگری دزدیده است. رسانه باید این نگاه‌های غلط را اصلاح کند.رئیس اتاق بازرگانی کشف چهره‌های موفق اقتصادی توسط رادیو در سال جاری را به عنوان یک پیشنهاد ارایه داد و بیان کرد: به جای القای یاس به ملت ایران باید به تصویر تولیدکننده در نهج‌البلاغه با کلام امیرالمومنین(ع) دقت شود که مولا به مالک توصیه می‌کند به تجار به عنوان ماده منافع توجه ویژه‌ای داشته باشد.وی با اشاره به زمانی که جبهه نظامی مقابل دشمنان ایستاده بود و همه پس از نماز، رزمندگان را دعا می‌کردند تصریح کرد:‌ حال که میدان جهاد اقتصادی فراهم است چرا نباید در سراسر جامعه برای رزمندگان جبهه اقتصادی دعا کنند و چرا در 90 درصد مواقع چهره‌های اقتصادی منفی نشان داده می‌شوند.نهاوندیان افزود: شش سال پیش اتفاق مهمی در کشور افتاد و گفتیم قرار است ما به افق 20 سال آینده و جایی حرکت کنیم که هدف مشخص و بی‌ابهام‌مان اول شدن در اقتصاد منطقه است. آیا در صداوسیما این سوال مطرح می‌شود که آیا در این 6 سال به شش بیستم اهداف خود دست پیدا کرده‌ایم یا نه؟.رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: اکنون ما در رشد اقتصادی در رتبه 18، رشد صادرات رتبه 13 و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی رتبه 8 را داریم. البته در برخی چیزها نیز رتبه یک از آن ما است مثل نرخ تورم و بیکاری. بنابراین ما در اقتصادمان مسئله داریم که رهبری 4 سال است که بر آن تاکید می‌کنند. بنابراین پرداخت جدی و واقع‌بینانه به این موضوع ضروری است.وی اضافه کرد: رسانه باید به امیدبخشی بپردازد و نفی و نقد این و آن تنها هدفش نباشد. ما در جامعه 2.5 میلیون نفر بیکار داریم که رسانه باید طرحی برای آنها داشته باشد. بیش از 15 میلیون خانم خانه‌دار به عنوان الگوی مصرف جامعه و جهت گیر این موضوع هستند که رسانه باید به آنها توجه کند و بیش از 22 میلیون نفر شاغل داریم که درصد مخاطبانی که در کارخانه کار می‌کنند و رانندگان ما در این میان بسیار زیاد است.نهاوندیان در پایان تصریح کرد: رادیو نباید پرداخت به مسایل مبتلا به این افراد را از یاد ببرد و البته اهالی صداوسیما این را بدانند که همیشه در این زمینه می‌توانند روی همکاری فعالان اقتصادی و تشکل‌ها تکیه کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خرید